Hotel TRESOR, Stațiunea
montană LEPȘA, jud.Vrancea
Pentru oamenii cu dare de mână, le e bine și în străinătate. Eu
însă optez pentru ce e pe măsura mea, de om simplu, și anume ținutul supranumit Mica
Elveție, LEPȘA mea cea dragă, cea care m-a vindecat nu numai fizic, dar m-a revigorat și
spiritual. Iar hotelul TRESOR, aflat chiar la intrare în Stațiunea
Lepșa, imediat după superba Cascadă Putna și în vecinătatea renumitei Păstrăvării,
te așteaptă, ne așteaptă oricând în orice zi și lună (pentru că acolo în orice
anotimp e un paradis) la telefonul de recepție: 0237.266.950 sau
mobilul venerabilului domn Dumitru Șerban: 0769.268.840. Detalii…
Madrigalul este o formă de muzică de cameră, de obicei polifonică
și neacompaniată instrumental, apărută și dezvoltată în sec. XVI-XVII în Italia.
La origine madrigalul a fost un
cântec pastoral compus pentru mai multe voci, de obicei pentru grupuri de trei
sau șase interpreți, dar în timp madrigalurile au devenit populare în cercurile
cultivate.
Textul unui madrigal este o poezie
lirică de proporții reduse cu caracter idilic sau galant, care exprimă
sentimente delicate sau complimente galante, adresate unei femei.Printre poeții importanți ale căror opere au fost adaptate muzical se numără Petrarca, Torquato Tasso și Battista Guarini.
Dintre compozitorii de madrigaluri italieni se remarcă Orlando di Lasso, Luca Marenzio, Carlo Gesualdo și Claudio Monteverdi. Numeroase madrigaluri englezești foarte apreciate au fost create de Thomas Morley, Thomas Weelkes și John Wilbye.
Corul Național de Cameră Madrigal este unul din cele mai renumite ansambluri corale
din România, formație profesionistă a Universității Naționale de Muzică din
București. Numele îi provine de la madrigal, o formă de muzică de cameră.
Sub bagheta dirijorului și fondatorului său, maestrul
Constantin Marin, a susținut concerte pe multe scene muzicale ale lumii,
devenind una din cele mai cunoscute formații corale românești pe plan mondial.
Fondat în 1963, Madrigal a cucerit elogiile criticii muzicale înternaționale și
a fost distins cu numeroase premii și distincții românești și străine.
Corul
Madrigal a fost fondat la 11 aprilie 1963, la inițiativa profesorului
Constantin Marin și a unui grup de studenți pasionați de muzica de cameră, în
cadrul Conservatorului de muzică "Ciprian Porumbescu" din București,
pentru ca, în 1968, să devină formația muzicală profesionistă a acestui
Conservator (numit în prezent Universitatea Națională de Muzică din
București).
Considerat un veritabil brand de ţară şi intrat în
Patrimoniul Cultural UNESCO, Madrigalul, unul dintre cele mai apreciate coruri
de cameră din lume, a împlinit anul acesta jumătate de secol de la înfiinţare.
În urmă 50 de ani, în primăvara lui 1963, dirijorul Marin
Constantin îşi punea atingerea de Midas asupra unui cor de tineri. Madrigal,
aşa avea el să fie cunoscut în întreaga lume. Cât alţii în şapte ani, ca într-o
poveste cu prinţi şi prinţese – numai că de data aceasta una adevărată – aşa a
crescut renumele corului, considerat şi astăzi unic în lume. Şapte generaţii şi
peste 200 de voci şi caractere au fost şlefuite de-a lungul celor cinci decenii
de geniul lui Marin Constantin, unul dintre cei mai mari dirijori din istoria
României. Elogiile pentru ceea ce Madrigalul a realizat de-a lungul existenţei
sale s-ar putea traduce în zile şi nopţi de aplauze, în mii de pagini tipărite,
dar mai ales în aprecierea oamenilor. „Oare maestrul Marin Constantin a găsit
formula care-i deschide universul celei de-a patra dimensiuni?“, se întreba
Cella Delavrancea. Cu zeci de albume scoase şi mii de concerte în ţară şi în
străinătate, Madrigalul a fost un brand de ţară încă de pe vremea în care regimul
comunist ţintuise România în zona gri mărginită de Cortina de Fier. Iar astăzi,
deşi maestrul a păşit în altă dimensiune, spiritul său continuă să trăiască în
Corul Madrigal. Veronica Maria Stoica (manager), Voicu Popescu (dirijor) şi
Anna Ungureanu (dirijor secund) – toţi trei sunt, totodată, membri ai corului –
au vorbit pentru „Weekend Adevărul“ despre aniversarea din această primăvară,
despre istoria de 50 de ani, despre proiectele, împlinirile şi speranţele
Madrigalului.
În anii ’60-’70 au apărut vârfurile din muzica românească
de cor. Toate acele restricţii ale regimului comunist i-au determinat pe
artişti să-şi ascută acuitatea intelectuală şi muzicală. În perioadele de
constrângeri, libertatea spiritului este mai puternică. Acum nu se mai întâmplă
la fel, pentru că există o libertate totală, poţi să spui ce vrei despre
oricine. Perioadele de acumulări materiale sunt întotdeauna în detrimentul
acumulărilor spirituale.
Considerat un tezaur cultural al României, Corul Naţional
de Cameră Madrigal a deschis uşi la care alţii nu au îndrăznit nici să bată.
Povestea a început în satul Urleta din judeţul
Prahova, unde copilul Marin Constantin a cântat cu mama sa, Maria, în corul
bisericii. Văduvă la numai 24 de ani, femeia a fost nevoită să-i crească
singură pe cei patru copii (trei băieţi şi o fată), reuşind să-şi găsească
refugiul emoţional în muzică. „Visul Madrigalului este visul mamei mele,
alături de care făceam tot felul de liturghii pe când aveam vreo nouă ani“, a
spus maestrul, citat în monografia „Dirijorul Marin Constantin.
„Sunt om al unui singur vis: să înfiinţez o formaţie de corişti selecţionaţi de mine, cu care să creez o sonoritate corală cu un repertoriu fundamentat pe preclasicismul universal şi să dispun de libertatea de a-l prezenta publicului iubitor de muzică“, şi-a propus maestrul, care a făurit corul în 1963.
„Sunt om al unui singur vis: să înfiinţez o formaţie de corişti selecţionaţi de mine, cu care să creez o sonoritate corală cu un repertoriu fundamentat pe preclasicismul universal şi să dispun de libertatea de a-l prezenta publicului iubitor de muzică“, şi-a propus maestrul, care a făurit corul în 1963.
Pentru asta, el a mizat pe vocile
naturale, non-vibrato, deopotrivă sensibile şi puternice şi capabile să se
uniformizeze perfect cu ale celorlaţi membri ai grupului, în detrimentul celor
„creţe“, cu vibraţii largi. El nu a ales întâmplător nici numele grupului.
În secolul al XIV-lea, madrigalul era o
compoziţie pe două-trei voci, bazată pe texte din lirica lui Dante şi Boccacio.
Inspirat de arta de atunci, deşi în anii ’60 în repertoriul naţional erau
acceptate doar piesele cu versuri în limba română (pentru ca statul să
controleze mesajele textelor), grupul a obţinut permisiunea de a cânta melodii
cu versuri în franceză, italiană, germană, engleză şi flamandă, justificând că
în străinătate publicul nu înţelegea limba română. Concesiile făcute
madrigaliştilor le-au permis şi altor ansambluri să interpreteze un repertoriu
internaţional. Corul a trecut graniţele ţării pentru concerte în Europa, Asia
şi America, până la ora actuală, Madrigalul având peste 4.100 de spectacole
„CÂNTAŢI“ ÎN VERSURI DE NICHITA STĂNESCU
„Viaţa este doar arta dedicată semenilor mei de pe pământul pe care m-am născut. Ca artist, nu-ţi mai aparţii“, şi-a rezumat maestrul Marin Constantin filosofia artistică. Profesionist şi perfecţionist, maestrul prefera metoda psihotehnică, dirijând mai mult cu ochii decât cu mâinile, întrucât ştia că vibraţia artistică se transmite mai întâi prin contact vizual şi apoi prin gesturi. Artistul şi-a dublat sensibilitatea muzicală cu rigoarea interpretării şi curiozitatea de a descoperi noi repertorii, de la partituri renascentiste şi
„Viaţa este doar arta dedicată semenilor mei de pe pământul pe care m-am născut. Ca artist, nu-ţi mai aparţii“, şi-a rezumat maestrul Marin Constantin filosofia artistică. Profesionist şi perfecţionist, maestrul prefera metoda psihotehnică, dirijând mai mult cu ochii decât cu mâinile, întrucât ştia că vibraţia artistică se transmite mai întâi prin contact vizual şi apoi prin gesturi. Artistul şi-a dublat sensibilitatea muzicală cu rigoarea interpretării şi curiozitatea de a descoperi noi repertorii, de la partituri renascentiste şi
Miracolul Madrigal“, după cum l-a numit ulterior Wilma Vernocchi, membră a
conducerii operei Scala din Milano, a primit în 1968 medalia UNICEF, iar trei
ani mai târziu a urmat premiul criticii muzicale germane. Coriştii cu glasurile
modelate de bagheta şi mai ales de privirea „vrăjitorului“ i-au inspirat şi pe
poeţii care i-au dedicat dirijorului cuvinte alese. „Aşa precum luminile
preasfinte/ Din soare curg pe lumi şi timpul îl măsoară/ Astfel din muzică şi
din străvechi cuvinte/ S-a revărsat pe locul ei această Ţară“, scria Grigore
Vieru în „Logosul şi muzica“, Nichita Stănescu preferând să descrie corul drept
„un monument natural al glasului uman în cântec“.
Recunoaşterea majoră a fost cea din 1992, când Corul Madrigal a devenit Bun
al Patrimoniului Cultural Universal UNESCO, preşedintele Federico Mayor ţinând
un discus omagial în cinstea lui Marin Constantin.
De-a lungul celor 50 de ani, miracolul Madrigalului nu a constat numai în
formarea profesională a artiştilor, ci şi în construirea unor personalităţi
complexe. „Un madrigalist este altceva decât orice alt corist, ca dovadă că ei
ajung dirijori, manageri, redactori-şefi la radio şi în televiziune. Madrigalul
este un concept educaţional de formare ce îţi creează performanţă oriunde te-ai
duce“, spune Maria Stoica despre corul în care 12 ani a activat şi Virgil
Ianţu.
Prin performanţă şi un devotament
confundat cu sacrificiul personal, artiştii au atins succesul, însă acesta nu a
fost decât un pas, după cum a apreciat însuşi creatorul Madrigalului.
Pentru a comunica, a-I transmite
Celui Atotputernic gingășia, fragilitatea ființei umane în uriașul
Univers, ce ne-nconjoară, grupul
MADRIGAL este un ambasador al sublimului de excepție.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu